تحلیلی بر پیشگیری وضعی از جرائم و تخلفات مالی و اداری در شهرداریها
|
حسین لطیفی*، شهرام سبزیان فرد |
|
|
چکیده: (3380 مشاهده) |
در سال های اخیر، سیاست جنایی کشورهای مختلف عرصه تقابل میان دیدگاه های قدیمی سزاگرایانه و رویکردهای بازپرورانه بوده است. سزاگرایی در واقع عبرت آموزی و بازدارندگی حاصل از مجازات است و بازپروری تلاش برای اصلاح مجرمان و بازگرداندن آنان به جامعه می باشد. نقطه اشتراک این دو دیدگاه، مداخله آنها پس از ارتکاب جرم بود. با این حال ظهور دیدگاه سومی به نام «پیشگیری»، سیاست ها و برنامه های نظام عدالت کیفری را کاملا متحول کرد. نقطه تمایز این دیدگاه نسبت به دیدگاه های قدیمی موصوف، قدم گذاشتن به مراحل پیش از ارتکاب جرم است. به این ترتیب برنامه ریزی برای کنترل جرم، پیش از وقوع جرم صورت می گیرد و نقطه تمرکز نهادها به پیشبینی امکان ارتکاب جرم در آینده و تلاش برای مهار آن معطوف می شود. در واقع یکی از تفاوت های عمده تدابیر پیشگیرانه با برنامه های سزاگرایانه و بازپرورانه، اختلاف در یافته های حاصل از مطالب اثربخشی این برنامه ها است. بودجه محدود نظام عدالت کیفری تنها به اقداماتی اختصاص پیدا می کند که ارزیابی های علمی و مدرک محور، اثر بخشی آنها را تایید می کنند. برای پیشگیری از جرم در مکان های اداری مانند شهرداریها، روش های کنترل محسوس (از طریق نصب دوربین های مدار بسته)، پیشگیری اجتماعی و روشهای غیر محسوس(آموزش و گزینش) نیز وجود دارد. ولی رویکرد امنیت سازمانی و اداری از طریق پیشگیری وضعی از جرم، یکی از مؤثرترین و کاراترین رویکردها در زمینه پیشگیری وضعی از وقوع جرم و تخلفات اداری در شهرداریها و ادارات دولتی و نیز ارتقاء امنیت سازمانی است، که می تواند نقش بسزایی در ایمن سازی فضاهای ادارات ایفا نماید. طراحی مناسب و استفاده درست از محیط ادارات می تواند علاوه بر پیشگیری از وقوع جرم، کیفیت خدمات رسانی عمومی را بهبود بخشیده و وقوع جرم و تخلف را کاهش دهد. به همین دلیل پژوهش حاضر به پیشگیری از وقوع جرم و تخلفات اداری در فضاهای ادارات به خصوص شهرداریها از طریق پیشگیری های وضعی از جرم می پردازد و بر ساختار اداری شهرداریها اعم عوامل فیزیکی و بیرونی اداری و نیز عوامل مرتبط با نیروی انسانی شاغل در شهرداریها متمرکز است و قائل به تقویت اقدامات فناورانه و الکترونیک، شفافیت و پاسخگویی بخش دولتی و شهرداریها، مستند سازی، اصلاح و آسان سازی مقررات اداری، تقویت نظام حسابرسی، کنترل و نظارت موثر بر فعالیتهای مالی و بودجه ای، تقویت نظام عوارضی و مبارزه پولشویی، خصوصی سازی، تبیین اخلاق حرفهای، اطلاعرسانی شفاف، سریع و بدون تبعیض تصمیمات موثر بر شاخصهای اداری می باشد و اینها را موثر در پیشگیری وضعی از جرم و تخلفات اداری در شهرداریها باشد. |
|
واژههای کلیدی: پیشگیری از جرم، پیشگیری وضعی، شهرداری، فساد و تخلفات اداری |
|
متن کامل [PDF 276 kb]
(1393 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|