محاسن و معایب نظارت مالی دیوان محاسبات کشور
|
معصومه غفاری* |
|
|
چکیده: (2306 مشاهده) |
امر نظارت در هر حاکمیتی از ضرورتهای اولیه برای اصلاح امور و جلوگیری از وقوع انحراف است که ریشه در آموزههای دینی و شریعت اسلام داشته و از مبانی مستحکم عقلی نیز برخوردار است. از جمله این نظارتها، نظام نظارت مالی است که در آن به منظور ایجاد نظم و انضباط مالی، شرایط و ساز و کار لازم، طراحی، تدوین و به موقع اجرا گذاشته میشود. در جمهوری اسلامی ایران، دیوان محاسبات کشور بر اساس اصول 54 و 55 قانون اساسی رسیدگی یا حسابرسی مینماید که برای انجام هر چه بهتر نظارت مالی نیاز به ابزاری دارد از جمله آنها استفاده از روش حسابرسی مناسب است. حسابرسی موجود از نوع حسابرسی رعایت و کنترل صورتهای مالی است که از جامعیت لازم برای کنترل کامل عملکرد دستگاههای اجرایی در فرآیند مالی برخوردار نیست. از این رو دیوان محاسبات کشور به دنبال اجرایی کردن حسابرسی عملکرد میباشد. حسابرسی عملکرد برخلاف رویکردهای متعارف حسابرسی که نقش محدودی در اصلاح رویه عملکردی دارند، به دستگاه عالی محاسبات کشور کارکردی محتواییتر در ارزیابی و تحلیل عملکرد دولت از منظر صرفه اقتصادی، کارآمدی و اثربخشی هزینهها و در حصول اهداف مورد انتظار مقنن میبخشد و آن را از کارکرد صرفاً ممیزی و ارزیابی شکلی دور مینماید که نحوه نظارت دیوان محاسبات حاوی محاسن و معایب بسیاری است که این مقاله به بررسی آنها میپردازد. |
|
واژههای کلیدی: محاسن، معایب، نظارت، دیوان محاسبات |
|
متن کامل [PDF 266 kb]
(645 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|