دانشآموخته گروه حقوق - دانشگاه آزاد اسلامی- واحد نراق، دیوان محاسبات استان قم mehdi.alavi29@yahoo.com
چکیده: (188 مشاهده)
قراردادهای پیمانکاری دولتی، در زمره قراردادهای اداری محسوب شده و متعلق به حوزه حقوق عمومی و تابع اصول خاص حاکم بر این حوزه است. از این رو، بهرغم شباهتهایی که با قراردادهای خصوصی دارد؛ از حیث شکل، ماهیت و بهویژه آثار حقوقی، تفاوتهای آشکاری با آن دارد. در این نوشتار، با تمرکز بحث بر «تهاتر»، بهعنوان یکی از اسباب سقوط تعهدات،تلاش شده است تا احکام و شرایط ویژه تهاتر در پیمان، در قیاس با قراردادهای خصوصی، در سه قلمرو: تهاتر قهری، تهاتر قضایی و تهاتر قراردادی، مورد تحلیل قرار گیرد. برای نمونه، برخلاف قراردادهای خصوصی، اساساً در پیمان امکان تهاتر قهری بدهی و طلب متقابل پیمانکار و کارفرما در طرف درآمد با طرف هزینه بودجه کل کشور منتفی است و علی رغم جواز تهاتر در طرف هزینه نیز، جواز مذکور مطلق نبوده و با محدودیت و ممنوعیّتهای خاصّی روبروست. همچنین در فرض تهاتر قضایی نیز ممنوعیّتهای مربوط که در زمره قواعد آمره محسوب میشوند لازم الرّعایه هستند. ضمن اینکه تهاتر قراردادی در پیمان راهی ندارد و ... . این احکام ویژه، بیگمان، ناشی از طبع ترجیحی و اقتداری پیمان و مبتنی بر «اصل حاکمیت قانون» در قراردادهای اداری با هدف تأمین منافع و مصالح عمومی است.
Masoudi Alavi S M. Investigate restrictions of offset in public contracts in comparison with private contracts. Journal title 2023; 7 (26) :5-19 URL: http://malieh.dmk.ir/article-1-340-fa.html
مسعودی علوی سید مهدی. بررسی محدودیّت های تهاتر در پیمان در مقایسه با قراردادهای خصوصی. عنوان نشریه. 1402; 7 (26) :5-19