یکی از عوامل مؤثر بر سلامت برگزاری مناقصات، وجود سازوکار نظارتی است که براساس قوانین و مقررات شکل گرفته باشد تا در صورت ضرورت بتواند، با مداخله به موقع، فرآیند برگزاری مناقصه را از انحراف بازدارد. سازوکار مزبور نه تنها باید شامل اعمال نظارت های مستمر و مورد پیگرد قراردادن تخلفات و جرائم عمومی باشد، بلکه همچنین باید قادر باشد تا فرآیند مناقصه ای را که مطابق با قوانین و مقررات نبوده است را به مسیر صحیح هدایت نماید. کارکرد دیگر نهادهای نظارتی که همزمان به شکایات مناقصه گران از فرآیند برگزاری مناقصه رسیدگی می کند، برخورداری از خصیصه پیشگیرانه نسبت به ارتکاب جرم و تخلف است. بنابه همین دلایل، وجود نهاد ناظر بر عملکرد مناقصه گزار و رسیدگی کننده شکایات مناقصه گران، یکی از ارکان اساسی حقوق مناقصات را شکل می دهد. در این راستا قانون برگزاری مناقصات ایران با تأسیس نهاد «هیأت رسیدگی به شکایات»، ضمن به رسمیت شناختن این حق برای مناقصه گران، به بیان وظایف و اختیارات نهاد مزبور و نحوه رسیدگی به شکایات در زمینه برگزاری مناقصات، پرداخته است که میزان انطباق اصول بکار رفته در توصیف آن، با اصول رسیدگی منصفانه، موضوع این تحقیق می باشد.
Hosseinzadeh Arabi D, Abbasi B. Challenge proceedings from tendering process in Iran's legal system. Journal title 2019; 3 (7) URL: http://malieh.dmk.ir/article-1-83-fa.html
حسین زاده عربی داود، عباسی بیژن. رسیدگی به شکایات از مناقصات در نظام حقوقی ایران. عنوان نشریه. 1398; 3 (7)